تجزیه و تحلیل دقیق مزایای ایزو 9001 و مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

تجزیه و تحلیل دقیق مزایای ایزو  9001 و مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

ایزو 9001:2015، یک استاندارد صنعتی جهت مدیریت کیفیت است که نشان دهنده تعهد بیزینس شما به خروجی با کیفیت است. از جمله مزایای ایزو 9001 میتوان به بهینه سازی عملیات و بهبود فرآیندها در سطوح مختلف سازمان اشاره کرد. اگر هنوز در رابطه با اینکه آیا این گواهینامه برای کسب و کار شما گزینه مناسبی است یا نه، مردد هستید، بهتر است درباره مزایای ایزو 9001 کمی بیشتر بدانید.   

استاندارد مدیریت کیفیت

مزایای ایزو 9001 چیست؟


گواهینامه ایزو 9001 مزایای بسیاری برای کسب و کار شما دارد، از جمله اینکه در ساده سازی عملیات سازمان، جلب اعتماد مشتری و عموم مردم، بهینه سازی شرایط کاری کارمندانتان و بسیاری موارد دیگر موثر است.

این گواهینامه، به عنوان یک استاندارد شناخته شده جهانی، برتری شما را به شرکای تجاری و مشتریان نشان داده و به آنها اثبات می کند که سیستم‌های مدیریتی شما ارزیابی شده و همواره مورد تایید است.

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو در بهبود کارایی، عملکرد و کیفیت خروجی بیزینس شما تاثیرگذار بوده و همچنین کمک می‌کند بهره‌وری و سود بالایی ایجاد کرده و نرخ جذب و حفظ مشتری خود را به مراتب افزایش دهید.

از جمله مزایای این استاندارد:
 

  • بهبود رضایت مشتری

با تعریف فرآیندها و افزایش کیفیت، کارکنان شما بیشتر بر رفع نیازهای مشتریان متمرکز شده و موجب رضایت چشمگیر آنها میشوند. در نتیجه شما به یک تامین کننده معتمد تبدیل میشوید که مشتریان برایتان سر و دست می شکنند. علاوه بر این، یک جریان کاری بهینه شده این امکان را به شما میدهد تا برنامه تولید و ارسال مدون‌تری بچینید. 

 

  • به رسمیت شناخته شدن گواهینامه شما در سطح بین الملل

ایزو یک استاندارد جهانی کیفیت است و تمامی شرکت‌های بین‌المللی، گواهی ایزو 9001 شما را به رسمیت می‌شناسند. همین امر می‌تواند منجر به افزایش فرصت‌های بالقوه تجاری و کاهش هزینه‌های گوناگون، از جمله هزینه ممیزی و نظارت داخلی توسط مشتریان شما شود.

تاثیر پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو در کسب و کارتان این است که به مشتریان بالقوه شما نشان می‌دهد که مطابق استانداردهای جهانی فعالیت کرده و محصولاتی با کیفیتِ بالا به مشتریان خود ارائه می دهید. از جمله دیگر مزایای ایزو 9001 این است که با سایر استانداردهای ایزو انطباق دارد و به شما کمک می‌کند تا الزامات مورد نیاز برای نیازهای خاص صنعت و یا محصولات را به راحتی برآورده کنید.  

 

  • فرآیندهای تعریف شده

ایزو 9001 موجب می‌شود تا فرآیندهای کلیدیِ درگیر در تحقق محصول به خوبی تعریف شده و بهینه شوند. این شفافیت به تمامی افراد کمک می‌کند تا مسئولیت های خود را بهتر درک کنند.

یک استاندارد تثبیت شده، بهره وری و عملکردِ کل سازمان را تقویت کرده و به ایجاد کیفیت قابل اتکا برای محصولات سازمان کمک می‌کند. 

 

  • کاهش هزینه‌ها

مستندسازی QMS، منجر به شناسایی منابع ضایعات، هزینه‌ها و افزونگی‌های غیرضروری می‌شود. با کاهش این موارد، هزینه‌های کلی مواد و عملیات نیز بالطبع کاهش یافته و سود کسب و کار شما افزایش می‌یابد.

 

  • بازارهای بیشتر

داشتن گواهینامه ایزو، نسبت به سایر تامین کنندگان مزیتی متمایز برای شما محسوب می‌شود. مزایای ایزو 9001 موجب می‌شود تا هم در بازارهای فعلی و هم در بازارهای جدید، به صورت بالقوه تجارت خود را افزایش دهید. صدور این گواهینامه، این امکان را برای شما فراهم می‌آورد تا تنوع بازارهای هدف بیزینس خود را بیشتر کرده و سیطره فعالیتهای خود را افزایش دهید.

 

  • ثبات کیفیت بیشتر

از دیگر مزایای ایزو 9001، این است که این گواهی مستلزم تمرکز بر الزامات محصول و متابعت از آنهاست. این امر در ورودی‌های فرآیند، مواد خام، نحوه انجام کار، آزمایش محصولات و ثبت داده ها، ثباتی را ایجاد می کند که نهایتاً منجر به ثبات بیشتر در کیفیت محصول می‌شود. در واقع، تیم شما این امکان را دارد تا نتایج ثابتی که در طول زمان اندازه گیری و نظاره شده اند را حفظ کند.
 

در فرآیند آموزش ایزو 9001، یک فرهنگ کیفیت قوی در سازمان شکل میگیرد

  • مشارکت تمامی کارکنان در ایجاد بهبود در سازمان

از آنجایی که در ایزو 9001، تمامی کارکنان باید آموزش ببینند، آگاهی از کیفیت در سازمان افزایش یافته و یک فرهنگ کیفیت قوی در سازمان ایجاد می شود که در آن، کارکنان مشکلاتی از قبیل مشکلات سیستم یا فرآیند را به روشنی تشخیص داده، برای برطرف کردن دائمی آن تلاش می کنند و همچنین فرآیندها را با سرعت بیشتری می آموزند. از جمله دیگر مزایای ایزو 9001 این است که سطح ارتباطات را برای حل بهینه تر مشکل، افزایش موثرتر بهره وری و تعامل در کل سازمان افزایش می‌دهد. 

 

  • میدان دید وسیع تر مدیریتی

   به لطف آموزش های این گواهینامه و استانداردهای مدیریتی، ساختار مدیریت داخلی شما بر پایه یک سری داده های عینی بهینه تر شده و می توانید جریان کاری روز به روزتان را به مراتب کارآتر سازید.

 

  • بروز اختلالات کمتر

با تعریف این استاندارد مدیریت کیفیت در سازمان، عملیات با اختلال کمتر و روانی بیشتری صورت می گیرند و در صورت بروز مشکلی، علت اصلی آن به سرعت ردیابی شده و رفع میگردد و سازمان را از اصلاح دوباره و دوباره آن در هر بار وقوع، نجات میدهد. در نتیجه عملیات روزانه با یکپارچگی بیشتر صورت میگیرند.

 

  • حسابرسی و ممیزی های خارجی

   حسابرسی خارجی یک مزیت بزرگ محسوب میشود. گاهی کارکنان داخلی آنقدر از نزدیک درگیر مسائل هستند که تشخیص مشکلات برایشان به آسانی ممکن نیست. شخص ثالث اینجاست تا با مشاهده فرآیندها و QMS، بینشی در مسائل بالقوه ارائه داده و حتی در برخی موارد به بهبود فرآیندها و محصولات شما کمک کند.


کلام آخر


   همانطور که دیدید، اهداف پیاده سازی استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت بسیار متنوع هستند و داشتن این گواهینامه برای بیزینس شما یک مزیت بسیار عالی و نقطه تمایز شما با رقبایتان در دنیای کسب و کار محسوب میشود.