انواع استانداردهای ایزو و مزایای به کارگیری آن ها

انواع استانداردهای ایزو و مزایای به کارگیری آن ها

ایزو چیست؟ انواع ایزو کدامند؟ اهمیت آن به چه دلیل است؟ این ها سوالاتی است که در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد. ایزو در واقع اختصار عبارت لاتین " International Organization for Standardization " است .معنای این عبارت نیز می شود: سازمان بین المللی استانداردسازی. این سازمان در واقع مجمعی است متشکل از سازمان‌های استاندارد کشورهای عضو.

به عبارتی اعضای این مجمع یا نماینده‌ی دولت خود هستند یا در دولت و سازمان دولتی دارای سمتی هستند. انواع ISO در این مقاله به تفصیل برای شما شرح داده خواهد شد. 

 

انواع ایزو و مطالبی در خصوص آن:

در ادامه به بررسی لیست استانداردهای ایزو و توضیحاتی در مورد مزایای انواع استانداردهای ایزو می پردازیم . با ما همراه باشید.


لیست استانداردهای ایزو و انواع ایزو:

 در تمامی سمت‌های شغلی و حرفه‌های مختلف می‌توان اقدام به خرید و دریافت گواهینامه ایزو کرد.

در ادامه انواع ISO را به اختصار برای شما عزیزان شرح می‌دهیم:

 

  • ایزو 9000 ( مرتبط با مدیریت در کیفیت ) 
  • ایزو 1400 ( مرتبط با موارد زیست محیطی )
  •  ایزو 22000 ( مربوط به ایمنی در صنایع غذایی )
  •  ایزو 18001 OHSAS ( مربوط به موارد ایمنی و بهداشت شغلی )
  •  ایزو IS0/TS 16949
  •  ایزو HSE , IMS

انواع استانداردهای ایزو و مزایای به کارگیری آن ها

 

توضیحاتی در مورد مزایای انواع استانداردهای ایزو ( انواع ISO ) :

  • ایزو 9000 : همان طور که پیشتر بیان کردیم یکی از انواع ISO ، ایزو 9000 است که در رابطه با مدیریت در کیفیت است . این اعتبار نامه یا گواهینامه به یک محصول داده نمی‌شود؛ در واقع ایزو 9000 کیفیت تولید کالا یا خدمات را در یک مجموعه مورد بررسی قرار می‌دهد. از مزایای این اعتبار نامه می‌توان به کاهش هزینه‌ها، افزایش رقابت در عرصه‌ی بین‌المللی، ایجاد اطمینان در سازمان، شفافیت فرایندها و شاخص‌های مربوطه در سازمان‌‌ها، جلوگیری از دوباره کاری و ذخیره‌ی زمان، رفع کاستی‌ها و بررسی فعالیت سازمان بر اساس اهداف تعیین شده.
  • ایزو 1400 : ایزو 1400 یکی از انواع ایزو هستند که به موارد زیست محیطی مربوط است. همان طور که از شرح خدمات این گواهینامه مشخص است؛ ایزو 1400 به سازمان‌هایی داده می‌شود که در طولانی مدت برای پاکیزه کردن محیط زیست فعالیت داشته باشد. ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای سازمان مربوطه ، حفظ و استفاده بیشتر از منابع طبیعی، ایجاد سیستم مدیریت زیست محیطی و تسهیل تجارت بین الملل از جمله مزایای ایزو 1400 است.
  • ایزو 22000 : این ایزو مدیریت ایمنی صنایع غذایی است. همه‌ی ارگان‌هایی که به نوعی در تولید و توزیع مواد غذایی نقش دارند؛ تحت این پوشش قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تولید کنندگان مواد اولیه، تولید کننده ی مواد غذایی دام و طیور، سیستم های حمل و نقل مواد غذایی، تولید کننده ی مواد افزودنی، نظافت و گند زدایی سطوح کارخانه های مواد غذایی، تولید کننده‌ی مواد شیمیایی و به طور کلی شرکت‌های خدمات رسانی تحت پوشش ایزو 22000 قرار می‌گیرند. مزایای استفاده از ایزو 22000 شامل بهره برداری بیشتر از منابع موجود در طبیعت برای تولید مواد غذایی، ضمانت کیفیت و ایمنی محصولات غذایی، حفاظت اعتبار تولید کننده و نماد محصول، کاهش یافتن بیماری های ناشی از مصرف محصولات غذایی غذایی آلوده، مستند کردن بهتر روش‌ها و فرایندها و تطابق محصول با استانداردهای جهانی است.
     

انواع ایزو

 

  • ایزو 18001 OHSAS : عبارت OHSAS مخفف عبارت لاتین Occupational Health and Safety Assessment Series است. همان طور که پیشتر بیان کردیم؛ این ایزو ایمنی و سلامتی شغلی را ساپورت می‌کند. مزایای این نمونه از انواع ایزو عبارتند از: کاهش ریسک حوادث و رویدادهای شغلی، ساختاری مناسب برای مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی، ایجاد شرایط و محیط کاری امن‌تر سالم‌تر و ... .
  • ایزو 16949 ISO/TS : ایزوی نام برده شده، به حوزه‌ی خودرو سازی و کیفیت تولیدات این صنایع مربوط می‌شود. ماحصل قرارداد ایزو 16949 ISO/TS عبارت است از: نظامنامه‌های مرجع خودروسازان فرانسوی، نظامنامه‌های مرجع خودرو سازان آلمانی، نظامنامه های مرجع خودرو سازان ایتالیایی، نظامنامه‌های مرجع خودرو سازان آمریکایی و سری استاندارد بین‌المللی مدیریت کیفیت.
  • ایزو HSE , IMS : این سیستم مدیریت سازمان یافته در قالب 4 چوبی مشخص فعالیت می‌کند. فعالیت این سازمان در حوزه ی کیفیت ، بهداشت و ایمنی و محیط زیست قرار می‌گیرد. می‌توان گفت انواع مختلف ایزو، هر کدام به موضوعی خاص بیشتر اهمیت می‌دهند و روی آن تاکید دارند.

شما عزیزان و بزرگواران می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و تخصصی تر در این حوزه، به وب سایت https://www.moodyicg.com مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با کارشناسان این مجموعه به صورت رایگان  ارتباط برقرار نمایید.
 
    در پایان از همراهی و توجه شما عزیزان نسبت به این مقاله این مقاله بی‌نهایت سپاس گزاریم. امید است تا با مطالعه‌ی مقاله‌ی پیش رو توانسته باشید اطلاعات مفیدی را در خصوص انواع ISOو مزایای آن‌ها کسب کنید.