صدور گواهینامه استاندارد IC

صدور گواهینامه استاندارد IC

در سال‌های نه چندان دور خریداران زمانی که قصد خرید کالا به میزان انبوه را داشتند حتما باید به کشوری که کالای مورد نظر در آن تولید شده بود و به فروش می‌رسید می‌رفتند تا به این ترتیب از نزدیک کالای مورد نظر را بررسی کنند و از کمیت و کیفیت کالا، نحوه بسته بندی آن و سایر موارد مطمئن شوند و سپس خرید خود را نهایی کنند که این کار بسیار دشوار بود و نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی داشت. اما امروزه شرکت های بازرسی بین‌المللی در ایران وجود دارند که با صدور گواهی بازرسی IC و سایر گواهی‌های مربوطه پس از بازرسی کالای مورد نظر خریدار، به ایشان تضمین کیفیت و کمیت کالا را می‌دهند.
البته در حال حاضر گواهی‌های بازرسی زیادی از سوی شرکت‌های بازرسی بین‌المللی صادر می‌شوند اما گواهی بازرسی IC یکی از مهمترین آنها است که به بازرسی انجام گرفته پیش از صدور آن بازرسی پیش از حمل کالا گفته می‌شود زیرا شرکت بازرسی مذکور پیش از حمل و انتقال کالا برای خریدار این بازرسی را انجام می‌دهد و گواهی مربوطه را صادر می‌کند.


بازرسی پیش از صدور گواهی IC

 

گواهی بازرسی IC چیست؟

تصور کنید شما قصد خرید تعداد زیادی از یک کالا را از کشورهای خارجی دارید اما از کمیت و نوع بسته‌بندی و به طور کلی ظاهر و تعداد و ... کالای مورد نظر اطلاعاتی ندارید، در چنین مواقعی می‌توانید با شرکت‌های بازرسی بین‌المللی مشورت نمایید تا ایشان برای بازرسی کالای مورد نظر شما به کشور و شرکت مبدا بروند و پیش از ارسال کالا برای شما، آن را بررسی کنند که به این عملیات بازرسی کالا پیش از حمل گفته می‌شود.


پس از بازرسی کالا در صورت دارا بودن پارامترهای ارائه شده توسط ارگان های مربوطه، شرکت بازرسی برای شما گواهی بازرسی IC صادر می¬کند تا به این صورت شما از کمیت کالای مورد نظر آسوده خاطر باشید و خرید خود را نهایی کنید و شرکت مبدا نیز کالاها را برای شما ارسال کند.


در بازرسی پیش از حمل کالا کدام موارد بررسی می‌شوند؟


بازرسی‌های پیش از حمل در حالت کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند که در یکی از آنها مشخصات کیفی کالا بررسی می‌شود، و بر طبق آن گواهی بازرسی COI صادر می‌شود و در بازرسی بعدی مشخصات کمی و ظاهری کالا بررسی می‌شوند که بر طبق آن گواهی بازرسی IC صادر می‌شود.


در بازرسی کمی و ظاهری بازرسان به صورت رندوم چند نمونه از کالا را انتخاب می¬کنند و به این ترتیب مشخصات ظاهری و نوع بسته بندی کالا توسط ایشان بررسی می‌شود، موارد بررسی شده با استانداردهای کشور مقصد مطابقت داده می‌شوند و در صورت دارا بودن این استاندارد ها بازرسان گواهی مربوطه را صادر می‌کنند.

 

بازرسی در گمرک جهت صدور گواهی IC

 

بازرسی پیش از حمل به چند صورت انجام می‌شود؟

بازرسی کمی و ظاهری پیش از حمل کالا به دو صورت و روش انجام می‌گیرد که این مسئله به نظر خریدار بستگی دارد. این دو روش عبارتند از:
-    بازرسی کالا در کشور مبدا و در شرکت سازنده
-    بازرسی کالا در کشور مقصد و در گمرک این کشور

در صورتی که قصد داشته باشید کالای خریداری شده توسط شما پیش از ارسال و در کشور مبدا بررسی شود باید این کار را به شرکت‌های بازرسی بین المللی از جمله شرکت مودی اینترنشنال ایران بسپارید.


آیا اخذ گواهی بازرسی IC اجباری است؟


برخی از افراد و خریداران به دلیل آشنایی با شرکت تولید کننده کالا و یا بنا به دلایل دیگر نیاز به بازرسی کمی و ظاهری کالا پیش از حمل و به طبع آن دریافت گواهی IC ندارند.، در این مواقع بازرگانان و تاجران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اخذ گواهی IC اجباری است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بله بر طبق قوانین وضع شده این گواهی به هنگام ترخیص کالا از گمرک نیاز است.
برای ترخیص کالا از گمرک و همچنین رفع تعهد ارزی بانک مرکزی باید مدارکی به بانک تحویل داده شوند که گواهی بازرسی IC جزء مهمترین این مدارک است. پس حتی در صورت عدم نیاز به بازرسی کالا باید برای دریافت گواهی بازرسی IC جهت ارائه به بانک و سپس انجام مراحل اداری ترخیص کالا از گمرک، به شرکت‌های بازرسی مراجعه نمایید، تا ایشان با انجام اقدامات لازم و صدور گواهی مذکور راه ترخیص کالا از گمرک را برای شما هموار کنند.
 

دریافت گواهی IC جهت ارائه به بانک

 

جمع‌بندی

اگر جزء بازرگانان و تجاری باشید که دائما در حال خرید کالاهای مختلف از کشورهای خارج از مرز ایران هستند قطعا اطلاع دارید که بانک مرکزی برای حفاظت از اموال و دارایی شما چنین قوانینی را وضع کرده است و در اصل دریافت گواهی بازرسی IC به نفع خود شماست.


پس باید به دنبال شرکت بازرسی باشید که کار خود را به نحو احسن انجام دهد تا هم خیال شما از بابت استاندارد بودن کالا آسوده باشد و هم اینکه گواهی صادره از سوی این شرکت اعتبار لازم را برای ارائه به بانک مرکزی و سایر ارگان های ذیربط داشته باشد.